Bag så det batter!

Velkommen til verdensbageriet. Lad duften af honninghjerter fra Christiansfeldt, blåbærkage fra Cambodja eller Baklava fra Tyrkiet sprede sig i skolekøkkenet, når I arrangerer Bag så det batter.

TEKST OG FOTO FORÆLDREFIDUSER

Alle kan være med – både kagebagere og kageelskere. I booker skolekøkkenet, vælger opskrifter sætter hold og køber ind. Så er det ellers start, parat, bag. På www.bagsådetbatter.dk finder I opskrifter fra verdens fattigste lande. Eller I kan få opskrifter fra klassens forældre – og samle dem i jeres egen kogebog? At bage sammen er hyggeligt og en god samarbejdsøvelse. I kan samle jeres egen kogebog med klassens opskrifter, dekoreret med billeder af bagerne. I har muligheden for at ryste kulturerne sammen i klassen og få indblik i spændende kagetraditioner fra andre dele af Danmark eller helt andre lande.

  • Forberedelse: 2 timer til invitation, tilmeldninger, indsamling af opskrifter, indkøb, gruppeinddeling og klargøring af udstyr og lokale.
  • Varighed: 2-3 timer 
  • Sted: Skolekøkkenet.
  • Deltagere: Børnene og deres familier.

Det skal i bruge, når I skal bage, så det batter:

  • Et stort køkken med ovne, skåle, piskeris osv. og med plads til mange bagere
  • Ingredienser til de kager, I vælger at bage
  • Små tallerkener, poser eller anden emballage til kagerne
  • Karklude, viskestykker, sulfo og andet udstyr til rengøring
  • Plastre til uheldige bagere
  • Kamera til at tage billeder af
    kager og bagere til kogebogen
  • Evt. en sæk til bordplan
  • Hygge til bordene, så som
    stearinlys, duge, blomster e.l.

Trin for trin planlægning af Bag så det batter!

  • Fordel opgaverne blandt jer i initiativgruppen. Jo flere I er om at dele konkrete opgaver, desto lettere er det for alle.
  • Aftal dato, sted og tidspunkt.
    • Kontakt skolen for at høre, om I kan låne skolekøkkenet – og hvornår.
    • Meld datoen ud med det samme.
    • Find et tidspunkt, hvor flest muligt kan komme. En lørdag eller søndag åbner muligheden for først at bage fx fra kl. 13-14.30 og derefter mødes til kageguf med forældre og søskende, fx kl. 14.30-16.
  • Beslut om I vil samle opskrifterne i en lille kogebog.
    • Udpeg en tovholder for opgaven, som også sørger for stemningsbilleder
  • Saml opskrifter fra klassens forældre.
    • Spørg gerne forældre fra andre lande, regioner eller traditioner end dem, der er flest af i klassen.
  • Vælg 4-5 opskrifter, som kan bages af 5-6 børn med hjælp fra 1-2 voksne.
    • Prioriter de opskrifter, der fortæller en historie om familien, en anden kultur, et andet land, region eller lign.
    • Opskriften skal være ok nem og have opgaver til alle bage-børn.
    • Udpeg en tovholder for hver opskrift, som kender opskriften godt.

Et godt råd

Er der forældre fra Indien, Pakistan, Tyskland eller andre spændende lande, så få deres madkultur på banen. Hør forslag til opskrifter, og lad dem være tovholdere på bageholdene. I kan bage småkager, skærekager, brød, karameller… der er ingen grænser. Bare der er nok!

  • Skriv indkøbsliste til opskrifter og evt. øvrige ting (kagedåser/indpakning, drikkevarer, service, duge, lys og servietter)
    • Uddeleger hvem, der er ansvarlig for indkøb.
    • Hvis nogle af ingredienserne er svære at få, så spørg om den familie som har foreslået opskriften kan skaffe dem.
  • Skriv en indbydende invitation, der deles ud i klassen og via ForældreIntra:
  • Involvér klasselæreren.
    • Inviter med, men respektér, hvis læreren ikke kan deltage.
    • Foreslå evt. klasselæreren at følge op med temaer om de regioner eller lande, som opskrifterne kommer fra.
    • Aftal, om læreren skal dele invitationen ud og samle tilmeldinger ind.
  • Send en venlig reminder før tilmeldingsfristen.
  • Gør, hvad I kan for at få alle børn med.
    • Ring til de forældre, der ikke har meldt tilbage inden for tidsfristen.
    • Tjek med de familier, som ikke kommer, om barnet kan komme alene.
    • Tilbyd at hente og bringe barnet, hvis forældrene er forhindrede.
  • Sæt hold, så alle børnene er fordelt ud
    • Sørg for at blande på tværs af køn og legekammerater.
    • Tjek med opskrifterne, at der vil være opgaver nok til børnene.
    • Fortæl hver tovholder af en opskrift, hvor mange børn der er på holdet. Måske har de input til fordelingen i forhold til opgaver.
  • Tjek køkkenet for udstyr (ovne, skåle, piskeris, kageruller, bageforme osv.)

På selve dagen

  • Initiativgruppen mødes før tid for at gøre klar, lægge ingredienser frem på et fælles bord og evt. dække borde med duge, lys og lidt hygge. (30 min.)
  • Når bagerne er kommet, så byd velkommen, fortæl hvad der skal bages, hvordan holdene er sat, og hvem der er tovholder for hver opskrift. (5 min.)
    • Hvis hele familien kommer på samme tid, så arranger evt. lege for dem, som ikke skal bage. Find inspiration til lege her
  • Sæt holdene i gang med bagningen. (1 time – afhængig af opskrifter)

Et godt råd

En bordplan må gerne rydde ud i vaner og blande folk. Lad fx én person fra halvdelen af familierne lægge sin sko i en plasticsæk. Et barn fra den anden halvdel trækker en sko, og familierne matches. 

  • Efterhånden som kagerne er færdige, skal nogle af dem måske pakkes i små poser, cellofan eller dåser, så de kan tages med hjem?
  • Når alle er kommet, så byd velkommen og bed holdene præsentere
    kagerne og den historie, som måske knytter sig til dem. (20 min.)
  • Slut af med en tak for en hyggelig dag, og hør, hvem der kan blive og hjælpe med oprydningen de sidste 15 minutter.

Efter dagen

  • Tovholderen af kogebogen samler, printer og uddeler hæfter med opskrifter og billeder.

Udgivet: 2014